Aandeel NIO daalt al sinds 2021

Het ene aandeel stijgt enorm in de afgelopen jaren, sommige aandelen met honderden procenten. Maar er zijn ook aandelen die al jaren dalen, een van deze aandelen is NIO. In dit artikel leggen we uit waarom dit gebeurt.

Het aandeel NIO

 

NIO werd in 2014 opgericht door de Chinese ondernemer William Bin Li in Shanghai onder de naam NextEV. Het hoofdkantoor is nog steeds in Shanghai gevestigd. NIO was een van de eerste Chinese startups die volledig elektrische auto's ontwikkelde. In 2016 introduceerde het bedrijf de merknaam NIO, wat vrij vertaald 'de blauwe hemel is in aantocht' betekent. Dit symboliseert het optimisme van het bedrijf voor een schone, inspirerende toekomst zonder luchtvervuiling, een veelvoorkomend probleem in Chinese steden. Onder de nieuwe naam lanceerde NextEV in 2016 zijn eerste model, de EP9, een van de snelste elektrische auto's ter wereld. Dit zette NIO meteen op de kaart als een premium merk dat grenzen verlegt, records breekt en de mogelijkheden van elektrisch rijden laat zien.

 

 

Van premium naar betaalbaar voor aandeel nio

 

Na het succes van de EP9 begon NIO met de productie van auto's voor het grote publiek, met een focus op betaalbare elektrische middenklasse-auto's. NIO profileert zich met een duidelijke missie: klanten het plezier van autobezit laten (her)ontdekken door inspirerende voertuigen te maken met superieure prestaties, esthetisch ontwerp en unieke rijeigenschappen. Aandeel NIO streeft ernaar dat elektrische auto's de norm worden.

Resultaten van het aandeel NIO

 

Het aandeel van NIO heeft de afgelopen drie jaar een aanzienlijke waardevermindering ondergaan, met een daling van 85% tot ongeveer $5, terwijl de S&P 500 in dezelfde periode met 20% steeg. De jaarlijkse afname van respectievelijk -35%, -69%, en -19% in 2021, 2022, en 2023 weerspiegelt de sterke neerwaartse druk op de koers. Ter vergelijking, de S&P 500 behaalde in die jaren rendementen van 27%, -19%, en 14%.

 

NIO prijs in de afgelopen 3 jaar

Financiële druk en herstelplannen

 

NIO staat onder druk door prijsoorlogen en prijsdruk op de Chinese markt. Dit heeft geleid tot zorgen onder beleggers, vooral na de aangekondigde prijsverlagingen door NIO, wat resulteerde in een daling van de gemiddelde verkoopprijzen en een afname van de brutomarges tot 1% in het tweede kwartaal van 2023. Het bedrijf heeft echter plannen aangekondigd om de brutomarges tegen het vierde kwartaal van 2023 te herstellen tot ongeveer 15%, gestimuleerd door de volumetoename van nieuwe modellen.

 

Resultaten aandeel NIO 2023

 

In het tweede kwartaal van 2023 rapporteerde aandeel NIO een verlies van $835,1 miljoen, meer dan dubbel zo hoog als het verlies een jaar eerder. Dit werd toegeschreven aan de overgang naar een nieuw voertuigplatform en bredere economische uitdagingen in China.

 

Belangrijke financiële cijfers:

  • Omzet: $1,21 miljard, onder de verwachte $1,25 miljard.
  • Aangepast verlies per aandeel: 45 cent, vergeleken met de verwachte 25 cent.
  • NIO's aandelen daalden met 5% na de aankondiging. De brutowinstmarge op voertuigen was 6,2%, lager dan het voorgaande jaar maar verbeterd ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

 

De lancering van vernieuwde modellen in mei en juni stimuleerde de leveringen, met 20.462 voertuigen in juli. In totaal werden er in het tweede kwartaal 23.520 voertuigen geleverd, voornamelijk tegen aanzienlijke kortingen om de uitgaande modellen te verkopen.

 

CEO William Bin Li is optimistisch over een solide groei in voertuigleveringen in de tweede helft van 2023. Aandeel NIO verwacht tussen de 55.000 en 57.000 voertuigen te leveren in het derde kwartaal, met een verwachte omzet tussen $2,61 miljard en $2,69 miljard, vergeleken met $1,83 miljard vorig jaar.

Concurrentie op de EV-markt

 

Om de marktpositie van NIO beter te begrijpen, moeten we ook kijken naar de prestaties van zijn concurrenten. Li Auto, een andere Chinese EV-producent, overtrof de verwachtingen in het derde kwartaal, met een winst per ADR-aandeel van 45 cent en een omzetstijging van 271% jaar-op-jaar tot RMB 34,68 miljard (ongeveer $4,75 miljard). Li Auto rapporteerde ook een brutomarge van 22%, wat aanzienlijk hoger is dan het zorgwekkende niveau van 1% bij NIO. Li Auto verwacht 125.000-128.000 leveringen in het vierde kwartaal, wat aanzienlijk hoger is dan de 105.108 leveringen in het derde kwartaal.

 

XPeng, een andere concurrent van NIO, rapporteert zijn derdekwartaalcijfers op 15 november. In september leverde XPeng meer dan 15.000 Smart EV's, een stijging van 12% ten opzichte van de vorige maand en een indrukwekkende toename van 81% op jaarbasis. De sterke prestaties van zowel Li Auto als XPeng benadrukken de uitdagingen waarmee aandeel NIO wordt geconfronteerd in een concurrerende markt.

 

Uiteenlopende verwachtingen voor heet aandeel NIO

 

Terwijl sommige analisten optimisme uiten over aandeel NIO's herstel, benadrukken anderen dat een meer ingrijpende herstructurering nodig is voor een aanzienlijke herwaardering van het aandeel.

 

NIO heeft aangekondigd 10% van het personeelsbestand te verminderen om de kosten te verlagen en heeft plannen om tussen de $206 miljoen en $276 miljoen per jaar te besparen. Deze kostenbesparingen zouden moeten bijdragen aan het verbeteren van de brutomarges, maar het blijft de vraag of ze voldoende zullen zijn om de algehele financiële gezondheid van het bedrijf te herstellen.

 

Recente positieve ontwikkelingen, zoals de aankondiging van oktoberleveringen en kostenbesparende maatregelen, hebben het vertrouwen van sommige analisten vergroot. Tim Hsiao van Morgan Stanley, een fervent voorstander van NIO, handhaaft een koopadvies met een koersdoel van $18,70.

 

Conclusie

 

In een tijd van intense concurrentie en dynamische marktomstandigheden bevindt NIO zich op een kruispunt. Terwijl het bedrijf streeft naar herstel met positieve stappen zoals kostenbesparingen en herstel van brutomarges, blijven de uitdagingen van prijsdruk en wereldwijde EV-vraag bestaan. De markt kijkt nu naar de reactie van NIO op deze uitdagingen en de mogelijke koers van herstel in de snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen. Als NIO de verwachtingen waar weet te maken, kan het momenteel negatieve sentiment rond het aandeel snel positief omkeren.

 

 

Meer weten?

Vond je dit een interessant onderwerp? Laat het ons weten door je in te schrijven op onze nieuwsbrief en hou onze socials in de gaten. Wil je een beleggingsplan maken, maar je komt er niet helemaal uit? Geen probleem, BWB Beleggen staat voor je klaar en we helpen je graag.

 

Wil je graag beleggen in het aandeel NIO? Dat kan hier!

Lees meer over: